partner-01
Michal Šrajer

chief happiness officer

Michal Šrajer

Před osmi lety založil se dvěma spolužáky z gymnázia vývojářské studio Inmite a už tehdy si po vzoru dánského experta na štěstí v práci Alexandra Kjeruffa začal říkat „Chief Happiness Officer“ . Před dvěma lety Inmite koupila největší česká antivirová společnost Avast, kde Šrajer budoval pozici CHO až do června letošního roku. Teď se přesunul ke kořenům svého povolání – s celou rodinou odjel do Kodaně, kde spolupracuje s Kjeruffovým týmem. Cestuje a navštěvuje velké společnosti, aby zjistil, jak fungují CHO v zahraničí. Své postřehy publikuje na blogu stestivpraci.cz.

Jak pomáhají technologie nastolit štěstí v práci?

Stále více firem usiluje o to, aby se jejich zaměstnanci cítili v práci dobře. Odměny a tresty fungují, ale jen krátkodobě, proto bude role happiness manažerů čím dál tím důležitější a potřebnější. Možná jim budeme říkat úplně jinak, ale podstata jejich práce zůstane stejná.

Hlavním úkolem happiness manažerů bude pomáhat zaměstnancům dosahovat lepších výsledků a vztahů. Připravit firemní prostředí tak, aby dobře proudily interní informace, aby fungovala zpětná vazba všemi směry, ale také aby byl prostor ke vzdělávání a posilování vlastní vnitřní motivace. Stejně jako tomu je teď, jen jich tu bude o poznání víc.

V Avastu jsem s lidmi hodně mluvil o naší firemní kultuře a interní komunikaci. Snažil jsem se co nejvíce lidí zapojit do dění ve firmě, aby včas věděli, co a proč se chystá. Spustili jsme vlastní interní systém ve stylu Naucmese.cz, kde jsme propojovali lidi napříč firmou nad zajímavými tématy. Každý mohl vypsat například kurz a kdokoliv z firmy se do něj mohl přihlásit. Ať už se jednalo o práci s Excelem, karetní triky, létání s drony nebo o to, jak správně dělat dřepy.

To nejhorší, co se může zaměstnancům stát, je, že zpohodlní a ztratí motivaci se dále rozvíjet. V ideálním případě by měla být firma nastavena tak, aby podobná situace nikdy nenastala – aby měl každý zaměstnanec díky zpětné vazbě a stále novým výzvám příležitost k neustálému posouvání se. To je totiž jeden ze hlavních předpokladů opravdového štěstí v práci.

srajer1111

Kam se práce happiness manažera posune za deset let a jakou roli v ní budou hrát technologie?

Stroje pomalu, ale jistě nahrazují většinu manuálních lidských činností. A tento trend bude pokračovat i mimo čistě manuální úkoly. Na lidi proto postupně zůstane jen ta práce, kde je zásadně důležitá jejich mysl, emoce a kreativita. Rozhodujícím faktorem tedy bude, aby se v práci cítili dobře.

Za deset let by se štěstí v práci mohlo stát takovou samozřejmostí, jakou je dnes třeba e-mailová komunikace. Nepředpokládá se, že by dnes měl někdo k ruce e-mailistu, který se postará o elektronickou komunikaci. A třeba to bude přesně tak i se štěstím v práci – být tak trochu happiness manažer bude podmínkou pro každého manažera. Bude důležité, aby znal základy pozitivní psychologie i toho, jak funguje lidský mozek. Happiness tým mu, podobně jako dnes třeba IT, bude k ruce s přípravou a optimalizací nástrojů. Bude ale především na něm, aby sledoval svůj tým do hloubky i z pohledu lidského nastavení. I když něco jako „tým“ a asi i „firma“ bude za deset let vypadat trochu jinak, než v jaké podobě je známe teď.

TIP MICROSOFTU PRO VŠECHNY, KTEŘÍ CHTĚJÍ BÝT ŠŤASTNÍ V PRÁCI:

Budoucnost patří flexibilitě. Průzkumy ukazují, že lidé jsou v práci mnohem spokojenější, když si mohou naplánovat práci tak, jak jim vyhovuje. Někdo je skřivan, jiný sova, někomu vyhovuje klid v kanceláři, jinému ruch kavárny, dalšímu pohodlí domova. Jak přitom ale zajistit hladkou spolupráci a komunikaci na dálku? Pomohou technologie. Na dokumentech uložených bezpečně na OneDrivu či ve OneNote můžete společně pracovat online, změny vidíte v reálném čase. Na každou poradu už nemusíte cestovat do kanceláře, když se vám to nehodí, spojíte se s kolegy v týmu jednoduše přes Skype pro firmy nebo bezpečně sdílíte na firemní sociální síti Yammer.

#2026