Jako jedni z mála v Česku začali učit starší lidi, co je to myš a jak se dělá klik. Vyhledávané centrum Elpida o.p.s. pomáhá seniorům stát se samozřejmou, sebevědomou a respektovanou součástí společnosti a pořádá pro ně počítačové, fotografické nebo jazykové kurzy, nejrůznější přednášky i workshopy. Jan Bartoš je nejen vedoucí Elpidy, ale i kulturní manažer, novinář a úspěšný fotograf, jehož snímky zdobí například časopis pro seniory Vital, který vychází od roku 2007.
Jaké technologie mají senioři zájem a chuť ovládat?
Dnešní aktivní senioři běžně používají internet a e-mail, někdy také Skype. Velký úspěch zaznamenala sociální síť Myheritage.cz zaměřená na bezplatné sestavení rodokmenu. Sociální sítě ale masová záležitost nejsou.
Facebook je pro seniory spíše náhražkou kontaktu se vzdálenou rodinou – třeba k potomkům, co žijí za oceánem. Když rodina nefunguje, lze navázat na Facebooku třeba kontakt s vnukem, k němuž nemají přímý přístup.
Senioři jsou ještě z generace, pro kterou je soukromí hodnota, a také fyzické setkání je pro ně stonásobně cennější než každodenní styk přes Facebook.
Elpida na kurzech pro seniory hodně rozvíjí praktické vyhledávání na internetu, online nakupování, vyhledávání streamovacích služeb. Žhavá novinka, o kterou je mezi seniory v poslední době velký zájem, je Pinterest. Na kurzu zaměřeném na grafiku ho účastníkům ukázala jedna z našich lektorek a zjistili jsme, že u žen má obrovský úspěch, mluvím třeba o sdílení receptů.
Stále větší zájem je o používání tabletů a také o specifičtější záležitosti – třeba kurz digitální fotografie, kde se senioři učí, jak fotky upravovat, jak je stáhnout do PC, zvětšit, zmenšit a podobně. Teď učíme seniory zacházet s grafickým online programem Canva a zdá se, že má budoucnost. A z našeho kurzu střihu digitálního videa jsou nadšení hlavně muži.
Jak se promění přístup seniorů k technologiím v následujících deseti letech?
Jak odcházejí do důchodu technologicky vyspělejší mladší ročníky, chtějí se učit jiné věci než lidé před nimi a my musíme pořád sondovat, o co je zájem a o co ne.
Zatím nejsou rozšířené cloudové služby. Myslím si, že to pořád čeká na vstřebání seniorskou společností. Cloud totiž ještě není rozšířen ani mezi střední generací. Ten trend se jim nevyhne, ale všechno je se zpožděním několika let.
Když se dostáváme k budoucnosti, myslím, že seniory do technologií tlačí spíš okolí. Mají pocit, že se to musí naučit, když nechtějí ztratit kontakt s rodinou, se společností. Něco jiného samozřejmě je, když nemocný senior, který bydlí sám, dostane náramkové hodinky s tlačítkem Help navázaným na odbornou pomoc nebo na záchranáře. To je asi případ, kdy technologie skutečně slouží potřebám seniora, ale v ostatních věcech je to, myslím, vždycky spíš záležitost snahy neztratit krok a senioři jsou do technologií spíše vtahováni.
Dá se očekávat nástup chytrých telefonů, proto jsme pro seniory zřídili pravidelnou týdenní poradnu Smartphone and Tablet Help, kdy se kdokoliv může objednat ke specialistovi a ten mu během čtvrthodiny zdarma poradí a vysvětlí, co je potřeba, stáhne do telefonu aplikaci. Zkrátka jim se vším pomůže.
Tip Microsoftu pro AKTIVNÍ SENIORY:
Vývoj technologií je natolik rychlý, že se i běžný uživatel musí neustále učit něco nového, starší generaci nevyjímaje. Senioři se navíc potýkají s různými specifickými omezeními, které jim brání používat naplno zařízení navržená pro většinovou populaci. Mohou mít problém ovládat dotykem smartphone, protože to na malé ploše vyžaduje velkou přesnost. Někteří na chytrý telefon nebo tablet prostě nevidí. Řešením může být počítač All in One, např. Lenovo IdeaCentre 910, který ve velkém monitoru ukrývá všechny funkce desktopového počítače i tabletu.